Wewnętrzny dialog

Wewnętrzny dialog

„Co to znaczy Prowadzić  wewnętrzny dialog?
Mam przygotować dwie herbaty, postawić przed sobą filiżanki
i udawać, że z kimś rozmawiam?

Niczego nie musisz udawać,
wręcz przeciwnie, tu potrzebna jest szczerość.
A filiżanka wystarczy jedna 😉.”

Czym jest wewnętrzny dialog?

Wewnętrzny dialog jest rodzajem rozmowy z samym sobą, w trakcie której docieramy do głęboko ukrytych zakamarków naszego wnętrza. Z pozycji obserwatora, słuchacza i cierpliwego przyjaciela odkrywamy wszystko, co wyparte, zakryte i zapomniane. Taka wewnętrzna konwersacja oczyszcza, przynosi spokój i ukojenie. Jest doskonałym antidotum na stres dnia codziennego. Pokochasz ten stan, tą harmonię i pokój w sobie. Twój wewnętrzny dialog zaprowadzi Cię ku zrozumieniu  i wybaczeniu wielu rzeczy. Przekonasz się, że wszystko jest w Tobie – cała mądrość, zrozumienie i akceptacja, potrzebne do uleczenia własnych ran. Uwierz, że rozmowa z samym sobą może przynieść uzdrowienie i zmienić wszystko. Rozmawiaj ze sobą jak najczęściej.

Dlaczego warto ze sobą rozmawiać?

Nikt poza Tobą nie zna Ciebie tak dobrze i nikt inny nie jest w stanie zrozumieć Ciebie tak, jak Ty sam możesz to zrobić. Warto wykorzystać ten fakt w sytuacjach, kiedy życie codzienne zaczyna Cię przerastać i powoli tracisz kontrolę nad sobą samym. Jeśli często jesteś poirytowany, smutny czy zły, najwyższy czas to zmienić. Bez względu na to, czy starasz się poradzić sobie sam, czy korzystasz z pomocy terapeuty lub lekarza, ostatecznie tylko samodzielnie możesz się uzdrowić. Tylko Ty bowiem, będąc ze sobą szczerym, możesz dotrzeć do źródła problemu i je zlikwidować. To Ty przeżyłeś wszystkie swoje doświadczenia i przeszedłeś swoją drogę, dlatego nikt inny, choćby bardzo się starał, nie jest w stanie do końca Ciebie zrozumieć. Każdy, ale to każdy człowiek patrzy na świat przez pryzmat własnych doświadczeń i każdy w efekcie końcowym chce sobie zrobić dobrze. Jesteś więc jedyną osobą, która może uzdrowić własne smutki, lęki i niekorzystne przekonania. Rozmowa z wewnętrznym Ja będzie dla Ciebie świetnym seansem terapeutycznym, w trakcie którego:

  • Nauczysz się rozpoznawać swoje prawdziwe potrzeby
  • Uwolnisz się od niekorzystnych fałszywych przekonań
  • Zrozumiesz, dlaczego pewne sytuacje, miejsca i ludzie wzbudzają w Tobie negatywne emocje
  • Wybaczysz innym ludziom, wybaczysz sobie
  • Przekonasz się, że potrafisz zaakceptować i prawdziwie pokochać samego siebie
  • Poczujesz ogromną ulgę
  • Odnajdziesz sposób na życie w harmonii serca i umysłu
  • Zdobędziesz podstawę do budowania szczęśliwych związków i zdrowych relacji z innymi

Kiedy zaprosić się do dyskusji?

Jedno jest pewne, dialog wewnętrzny nie może skończyć się na jednej rozmowie. Taka pojedyncza sesja z całą pewnością przyniesie efekt, jednak prawdziwe uwolnienie osiągniesz wtedy, kiedy warstwa po warstwie zaczniesz zrzucać z siebie pochodzące w przeszłości obciążenia. To wymaga czasu, cierpliwości i odwagi, na które Cię stać. Świetną okazją do rozmowy ze sobą jest każda sytuacja, w której ktoś sprawi Ci przykrość lub zdenerwuje. Jest to moment, w którym emocje są odkryte. Zauważasz je i potrafisz nazwać. To bardzo ułatwia dotarcie do źródeł zranienia, które tkwią w przeszłości. Fakt, że czyjeś zachowanie wyprowadziło Cię z równowagi, z całą pewnością świadczy o tym, że nosisz w sobie emocje, które wymagają uleczenia. Jest w Tobie pamięć (często nieuświadomiona) wydarzeń, które miały miejsce wcześniej i wywołały dokładnie takie same emocje. W odpowiednim czasie nie uwolniłeś się od nich, dlatego zostały w Tobie i dają o sobie znać przy każdej nadarzającej się okazji. Ta każda nadarzająca się okazja jest darem dla Ciebie – kolejną szansą na uporanie się z ukrytymi bolesnymi wspomnieniami i uwolnienie się od bolesnych ran, zadanych Tobie jakiś czas temu.

kobieta

Jak rozmawiać z samym sobą?

Wybierz miejsce, w którym znajdziesz spokój i przez kilkanaście minut będziesz odcięty od bodźców zewnętrznych. Powinno to być miejsce, w którym poczujesz się bezpiecznie. Wyłącz telewizję, radio i telefon. Usiądź wygodnie. Zatrzymaj na chwilę swój świat. Jeśli myśli pędzą we wszystkich kierunkach, poczekaj. Nie walcz z myślami, nie próbuj ich na siłę odrzucać. Po prostu siedź i czekaj. Zamknij oczy i przez kilka minut nie rób nic. Spokój przyjdzie sam. Myśli krążące w umyśle są tylko energią, której siła szybko się wyczerpuje. Jeśli pozwolisz myślom przepływać swobodnie przez umysł i nie będziesz się na nich koncentrować, szybko poczujesz spokój i usłyszysz ciszę. Daj sobie czas.

Kiedy odczujesz spokój i pustkę w głowie, wykonaj kilka głębokich oddechów. Bardzo powoli weź głęboki wdech i równie wolno zrób wydech. Połóż dłoń na sercu i poczuj jego bicie. Przenieś całą swoją uwagę na serce. Poczuj, jak dłoń odbiera jego wibracje i każde jego uderzenie. Pozwól, żeby całe Twoje ciało odbierało ten rytm. Twoje serce jest źródłem tego, co najpiękniejsze w każdym człowieku, jest źródłem miłości bezwarunkowej. Miłość bezwarunkowa to innymi słowy bezgraniczny spokój, harmonia, akceptacja i cierpliwość. Odkryj, że masz w sobie to źródło, poczuj jak bije i poczuj, że z każdym uderzeniem serca energia miłości otacza Ciebie całego. Wyobraź sobie, że oddychasz sercem. Powietrze wpływa i wypływa poprzez centrum Twojej klatki piersiowej. Pobądź chwilę sam na sam ze swoim prywatnym źródłem miłości.

Zadaj w myślach pytanie i poczekaj na odpowiedź. Spokojnie, cierpliwie, bez napięcia. Nie staraj się szukać odpowiedzi, bądź jedynie obserwatorem. Odpowiedź przyjdzie sama i nie będzie pochodziła z Twojego umysłu. Twoje myśli są już daleko stąd, głos ma teraz Twoje serce, Twoja wewnętrzna mądrość. Odpowiedź może mieć formę pełnego zdania, pojedynczego słowa, wewnętrznego obrazu lub odczucia w ciele. Bądź otwarty i czujny. Odpowiedzi przychodzą zawsze. Jeśli odpowiedź nie przychodzi, sformułuj pytanie inaczej. Bądź przekonany, że odpowiedzi na pewno w Tobie są.

O co pytać, żeby osiągnąć spokój, harmonię i oczyszczenie?

Możesz zapytać o wszystko. Nie ma złych pytań. Jeśli coś przychodzi Ci do głowy, to znaczy, że tym żyjesz, o tym myślisz, to Cię niepokoi i zajmuje Twoją uwagę. Pora uwolnić się od tego. Z upływem czasu, jeśli będziesz rozmawiać ze sobą częściej, nauczysz się, jak zadawać pytania. Aby dotrzeć do źródła trudnych emocji, które w sobie odczuwasz, możesz zapytać:

  • Co teraz czuję?
  • Czego ma mnie nauczyć sytuacja, która wywołała we mnie emocje, co ma mi pokazać?
  • Dlaczego to wydarzenie/ta osoba wywołuje we mnie lęk/paraliż/smutek/złość?
  • Co mi to przypomina?

Pamiętaj, że powyższe pytania są wstępem do rozmowy. Nie wahaj się rozwinąć tematu i zadać dodatkowych pytań. Bądź otwarty na to co usłyszysz, pociągnij rozmowę dalej. Jeśli usłyszysz na przykład, że „ta sytuacja przypomina mi sceny z dzieciństwa”, zapytaj:

  • Jakie wydarzenie w dzieciństwie spowodowało, że czułem się tak samo?
  • Co wtedy czułem?
  • Czego się wtedy bałem?
  • Czego w tamtym momencie potrzebowałem, a nie otrzymałem?

Kocham siebie

Rozmowa nie kończy się na zadawaniu pytań. Prawdziwy przyjaciel, a Ty możesz być swoim najlepszym prawdziwym przyjacielem, pociesza, docenia i otacza poczuciem bezpieczeństwa. Jeśli wewnętrzny dialog zaprowadzi Cię ku wydarzeniom z przeszłości, w których zostałeś mniej lub bardziej brutalnie skrzywdzony i pozostawiony sam sobie, pozwól sobie jeszcze raz poczuć te trudne emocje. Następnie, z punktu, w którym jesteś dziś, całkiem bezpieczny i daleki od tamtych wydarzeń, obejmij się ramionami, przytul tamtego siebie – zranionego i osamotnionego – i zapewnij, że tamten Ty:

  • Ma prawo czuć się źle
  • Ma prawo czuć złość, żal i wściekłość
  • Może teraz, w tym właśnie momencie, wykrzyczeć wszystko, czego wtedy powiedzieć nie mógł (zrób to)
  • Ma prawo teraz, w tym momencie, płakać, wyć i wygrażać (zrób to)
  • Nie jest sam, ponieważ ma Ciebie
  • Jest kimś, kogo akceptujesz
  • Jest kimś, kogo kochasz

Pamiętaj, że świat, który Cię otacza jest odbiciem Twojego wnętrza. Ludzie, którzy Cię krzywdzą, denerwują czy rozczarowują, uruchamiają w Tobie jedynie to, co już tam jest i wymaga zrozumienia, przytulenia, zaakceptowania, a następnie uwolnienia. Poczuj wdzięczność do samego siebie. Podziękuj sobie, to ważne. Okazujesz sobie w ten sposób szacunek i miłość, budujesz poczucie własnej wartości.

Dodatkowe wsparcie

Jeżeli czujesz, że samodzielnie nie poradzisz sobie z uwolnieniem ciążących emocji, napisz do mnie, podejmiemy to wyzwanie wspólnie. Wyślij e-mail: kontakt@twojekronikiakaszy lub skorzystaj z formularza kontaktowego na stronie głównej.